Förlossningen i korthet.

2008-05-31 klockan 13.42 kom våran efterlängtade Melvin!
4085gram 53cm

Fredagen 30/5
Vattnet började läcka kl 17.30 och vi ringde sedan förlossningen vid 21.00 och dom ville då att vi skulle komma in till v-rås för att göra en koll så att Melvin mådde bra då vattnet bara läckte och inte gick helt.
Allt såg bra ut och vi bestämde oss för att åka hem.

Lördagen 31/5
Vi kom hem från v-rås förlossningen kl 02.00 och försökte då sova.
Klockan 03.30 kunde jag inte sova längre, var lite öm i rygg och bäckenbenet.
Efter ca 1 timme så började de göra mer ont i ryggen, ringde till förlossningen och dom sa att jag skulle tänka på att först föderskor kan de ta 24 timmar så att jag skulle försöka hålla mej hemma så länge som möjligt men vi bestämde oss för att åka vid 05.00 då de började kännas mer och mer.
var vid förlossningen ca 06.00, fick ligga på en säng då dom kollade Melvins hjärtljud och mina verkar/sammandragningar.
Tog över 1 timme innan någon kom och kollade oss, värkarna hade blivit betydligt mer effektiva under den timmen och när dom kollade så var jag öppen 7 cm redan, så dom sa att jag hade gjort ett bra jobb hemma.
vi blev flyttade till ett förlossningsrum och där fick jag kraftigare värkar och sedan fick jag känslan av att vilja trycka.
så då kollade dom mej och såg att jag var öppen 10 cm så kände jag för att trycka  så skulle jag de.
Jag och Toffe var ensama i rummet nästan hela tiden kändes de som, då de var flera barn som ville komma ut =)
Men de var skönt att ligga där i de lite mörkare rummet och bara fokusera på de onda.
Och sedan blev de längre och längre värkar och jag skulle börja trycka längre stunder och flera gånger per värk.
Sedan såg dom huvudet och efter några krystvärkar så kom lilla Melvin av rena farten.
Då huvudet nästan var ute helt så blev de bara en krystning så låg han där på min mage, de var över!
Helt underbart!
Tog ingen smärtlindring, dom frågade hela tiden om jag ville ha men kände att jag klarade av smärtan och under sista perioden så frågade dom om lustgas men kände att jag inte alls orkade krångla med någon sånt utan ville fokusera mej 100% på krystningarna och bara bli klar då man bara hade sovit 1 timme och att man redan kämpat så länge.
Miste 1.9 liter blod så de blev dropp och sedan eftervård på 86:an istället.

Allt tog ca 10 timmar från då jag inte kunde sova 03.30 tills 13.42.

Fikat som man får efterallt smakade så HIMLA gott!
Hade inte ätit på flera timmar så de kändes verkligen välbehövt!
Toffe fanns vid min sida hela tiden och stöttade mej!
Kan tänka mej hur de känns att bara stå där och inte kunna göra något mer än att vara  ett bra stöd, var helt underbart att ha han vid min sida.

Blev en liten förlossningsberättelse då vi inte fått kopior än på våra papper.

Efter natten på 86:an så gjorde dom lite tester på Melvin då vattnet hade börjat läckt 18-20 timmar innan han kom ut.
Han hade höga värden, 59 hade Melvin och normalt är under 10 men dom som blir riktigt sjuka och får en infektion dom ligger på över 100 så de kunde vara falskt alarm men ville skicka ner oss på 69:an för att ge han antibiotika(om de stavas så) var 12:e timme i någon dag för att de om värdena sjunker och de är falskt alarm eller om värdena inte riktigt vill så de verkligen behövs en behandling på några dagar.
men då vi varit där från Söndagen-onsdagen så fick vi reda på att alla tester var jätte bra och att värdena hade gått ner från 59 till 9 på bara ett kick så de var helt underbart då fick vi åka hem över natten och sedan komma tillbaka på tordagen och göra en sista koll då han inte fått antibiotika över dagen/natten.
Men de teste visade under 8 så de är lika med 0.
så då blev vi utskriva, helt underbart!

Älskar mina killar <3

Kommentarer
Postat av: Jessika

Kul att läsa hur det gick =) Men jag vill höra mer när jag kommer upp =)... Det ska bli så kul att se Melvin, längtar så mycket! Ta hand om er! Kram

2008-06-07 @ 22:35:48
URL: http://jessikaarvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback